keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Itämeren yli Saksaan

Jo varhaisessa vaiheessa Kotkan sahateollisuus loi liikesuhteita Saksan kanssa ja laivaliikenne pohjois-Saksan kaupunkeihin alkoi. Kotkassa toimi useita alunperin saksalaisia liikemiehiä, nimet Südel ja Bülow esimerkiksi ovat näkyvästi esillä tuon ajan dokumenteissä.

Laivojen pääasiallinen tehtävä oli tietysti rahdin kuljettaminen. Useana vuonna kevään ensimmäisten Kotkaan tulevien laivojen joukossa oli Saksasta tuleva kappaletavaraa kuljettava alus. Näitä laivoja odotettiin innolla, merkitsihän se kaupungin heräämistä lähes eristyksistä ja monien pitkän talven aikana loppuunkulutettujen tavaravarastojen täydentämistä. Paluulastina höyryt veivät tietysti metsäteollisuuden tuotteita maailman markkinoille. Lähes kaikilla näillä jo säännöllistä linjaa ajavilla laivoilla oli käytävänä muitakin Suomen rannikon satamia.
Saksassa määräsatamana oli lähes yksinomaan Lübeck.

Näiden Saksankävijöiden paikalliset agentit Kotkassa alkoivat jo 1880-luvun alkupuolella ilmoitella laivojen aikatauluista lehdissä, samalla mainittiin aluksen kuljettavan matkustajia ja rahtia. Joitakin mainintoja tuon ajan lehdissä on laivan mukana tulleista matkustajista mutta luulen, että pääosa näiden linjojen kulkijoista matkusti vain Suomen eri kaupunkien välillä.

Olen tähän listannut näitä laivoja lehtimainintojen aikajärjestyksessä. 


Storfursten (1)

Kotka Notis- och Annonsblad 11.11.1882:

KotkaNotis- och Annonsblad 4.9.1886:

Afrika

Kotka Notis- och Annonsblad 14.6.1890:

Alus kulki Kotkan ja Lübeckin väliä ainakin jo 1885, todennäköisesti jo 1882.


Finland (1)

Kotka Notis- och Annonsblad 10.9.1887:

Imatra

Kotka Notis- och Annonsblad 3.5.1894:

Tähän laivaan löysin joitakin taustatietoja: Alus on entinen ruotsalainen 'Mälaren', joka myytiin kesällä 1887 saksalaiselle Lübeck-Wyburger Dampfschiffahrtsgesellschaft-varustamolle Suomen ja Saksan väliseen liikenteeseen. Myöhemmin omistajaksi tuli viipurilainen höyrylaivayhtiö.

Teknisiä tietoja:
Pituus 49,8 x leveys 7,18 x syväys 3,94 metriä
378 brt, 233 nrt


Alexander (1)

Kotka Notis- och Annonsblad 1.9.1888 julkaisi ilmoituksen, jonka mukaan kauppaneuvos Jakowleffin omistama hl. Alexander, kapteeni Reinhold Kronqvist, tulee kulkemaan säännöllisiä vuoroja Viipurin ja Helsingin välillä, poiketen Haminassa, Kotkassa ja Loviisassa.

Kotka Notis- och Annonsblad 1.6.1889:

Wasa (1)

Kotka Notis- och Annonsblad 13.4.1889:

Eos

Kotka Notis- och Annonsblad 11.6.1891:

Tor

Kotka Notis- och Annonsblad 28.4.1892:

Wiborg

Tämä laiva näkyy ylempänä samassa ilmoituksessa kahden muun Saksan laivan kanssa. Se aloitti Lübeckin linjalla kesällä 1892?


Jakobstad (2)

Kotkan Sanomat 27.5.1893:
Laivan omistajaksi mainitaan Suomen Höyrylaivaosakeyhtiö.


Norra Finland

Kotkan Sanomat 3.4.1894:


Suomen Höyrylaivaosakeyhtiön alus kulki myös rannikkolinjalla ylimääräisiä vuoroja 1892.


Alice Krohn

Kotka Notis- och Annonsblad 26.8.1897: "Lisäys Suomen höyryaluslaivastoon. Se höyrylaivayhtiö Viipurissa, joka omistaa laivat 'Wiborg', 'Afrika' ja 'Imatra', on päättänyt ostaa saksalaisen höyrylaiva 'Alice Krohnin', joka tullaan asettamaan samalle linjalle kuin edellämäinitut laivat ja se tulee vuorottelemaan niiden kanssa."

Kotkan Uutiset 22.5.1902:



Storfursten (2)

Storfursten mainitaan Haminan vuorolaivana usean vuoden aikana. Tiedän, että laivassa oli ainakin sen valmistuessa paikkoja 38 salonkimatkustajalle, en kuitenkaan ole löytänyt mainintaa sen kuljettamista matkustajista.

Kotkan Uutiset 20.10.1904: "Tullitakawarikko. Kun höyrylaiwa 'Storfursten' wiime maanantaina oli Kotkan satamassa, otti tullikatsantomies Summelin laiwasta 12 pakettia teetä ja 5 pakettia tupakkaa takawarikkoon, koska niitä oli luwattomasti kuljetettu. Asia tulee raastuwanoikeudessa käsiteltäwäksi."


Linnea

Kotka Notis- och Annonsblad 6.12.1894: "Merenkulkua...höyryalus Linneaa odotetaan tänne tänään Viipurista."

Koitar-lehti kertoo 7.8.1906, kuinka höyrylaiva Linnea joutui keskelle venäläisten sotilaiden kapinaa. Viaporin linnoituksessa Helsingissä käytiin kovia kahinoita kapinoivan varusväen ja venäjän armeijan johdon välillä. Kapinaan liittyi myös suuri panssariristeilijä Pamjat Azova, joka pysäytti Linnean Suomenlahdella jättääkseen kauhistuneen luotsioppilaan vietäväksi Helsinkiin. Linnean päällikkö ei kuitenkaan uskaltanut puuttua asiaan, hän ainoastaan jätti risteilijälle Hufvudstadsbladet-lehden, josta kapinoivat matruusit pystyivät lukemaan Viaporin tapahtumista. 
"Linnea jatkoi matkaansa matruusien heilutellessa lakkejaan." 


Adlercreutz (2)

Eteenpäin 11.5.1912: "Uusi matkustajalaiva linjalle Suomi-Lyypekki..."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti